Obecnie praktycznie każda firma w mniejszym lub większym stopniu korzysta z komputerów, Internetu i innych nowoczesnych technologii oraz urządzeń. To sprawia, że pomoc informatyczna jest niezbędna bez względu na wielkość firmy oraz branżę, w jakiej ona działa. Wsparcie IT może być realizowane zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie. Forma pomocy, jaką wybierze dana firma, zależy głównie od jej indywidualnych potrzeb oraz wymagań. Warto jednak wiedzieć:

  • jakie są różnice między zdalną a stacjonarną pomocą informatyczną,
  • co oferuje w tym zakresie wsparcie zdalne,
  • czy jest to bezpieczne i skuteczne rozwiązanie,
  • jakie korzyści płyną z korzystanie ze zdalnej pomocy IT?

Czym różni się zdalna pomoc informatyczna od stacjonarnej?

Komputery oraz inne urządzenia informatyczne czy też sieci wymagają stałego nadzoru i szybkiego reagowania w przypadku wystąpienia różnego rodzaju problemów z ich funkcjonowaniem. Z tego względu tak ważną rolę w firmie odgrywa wsparcie IT, które odpowiedzialne jest za opiekę nad prawidłowym i bezpiecznym działaniem konkretnych urządzeń. W tym celu przedsiębiorstwa korzystają z pomocy IT w formie zarówno stacjonarnej, jak i zdalnej. 

Stacjonarny dział IT w firmie jest to tradycyjny model, który działa już od wielu lat. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że etatowi informatycy obecni są na miejscu, przez co mogą udzielić szybkiej pomocy w sytuacji mechanicznego uszkodzenia sprzętu. Jednak w praktyce nie przewiduje sytuacji takich, jak przejście pracownika na urlop lub natłoku zgłaszanych problemów, w efekcie którego ich rozwiązanie jest kolejkowanie.

Rozwój Internetu w zakresie prędkości czy też dostępności oraz znacznie większe możliwości outsourcingowe w informatyce sprawiają, że obecnie przedsiębiorstwa coraz częściej wybieraną zdalną formę wsparcia. Rozwiązanie to w wielu aspektach nie odbiega skutecznością od stacjonarnego zespołu IT, a często sprawdza się nawet lepiej. Usługa polega na tym, że osoby odpowiedzialne za obsługę IT w danej firmie, nie muszą być obecne na miejscu. Wszelkie czynności w tym zakresie wykonywane są zdalnie.

zdalna pomoc it

Nawiązując współpracę z firmą outsourcingową, klient otrzymuje:

  • do dyspozycji nie jednego informatyka, a cały nasz zespół specjalistów z różnych dziedzin: programistów, informatyków, inżynierów – przekłada się na zwiększoną skuteczność działania,
  • ciągłość pracy niezależnie od pory i dnia tygodnia,
  • krótki czas realizacji zlecenia – złożony zespół specjalistów potrzebuje maksymalnie godziny na to, by skontaktować się z klientem, zlokalizować problem i skutecznie go rozwiązać.

Co oferuje zdalna pomoc informatyczna?

W ramach zdalnej pomocy informatycznej firmy mogą liczyć na wsparcie w takich kwestiach jak:

  • Diagnostyka i rozwiązywanie problemów
  • Usuwanie wirusów i innego niechcianego czy też szkodliwego oprogramowania
  • Instalacja oprogramowania i konfiguracja sieci oraz systemu
  • Optymalizacja działania komputerów i sieci w firmie
  • Odzyskiwanie danych i haseł
  • Instalacja skrzynki e-mail oraz jej serwis 

Outsourcing IT może być świadczony jako kompleksowa i stała usługa, z której korzysta dana firma. Innym rozwiązaniem jest też wybranie opcji, która obejmuje mniejszy obszar działań lub będzie wykorzystywana jedynie w przypadku wystąpienia poważnych problemów i awarii. Wszystko to jest kwestią indywidualną i każda firma decydująca się na to rozwiązanie może dostosować zdalne wsparcie IT do własnych potrzeb. 

Czy zdalna pomoc informatyczna jest bezpieczna dla firmy i jej danych oraz danych klientów?

Decydując się na skorzystanie z pomocy IT w formie zdalnej, można mieć pewność, że dane osobowe i wszelkie inne informacje poufne będą w pełni bezpieczne. Warto jednak pamiętać, że taką gwarancję daje przedsiębiorstwom jedynie korzystanie z usług sprawdzonych i w pełni profesjonalnych firm outsourcingowych takich jak IPH – Informatyka Partnerstwo Handel.

Czy zdalnie można rozwiązać te same problemy z taką samą efektywnością?

Obecnie dostępne łącza internetowe i specjalistyczne oprogramowanie sprawiają, że wsparcie zdalne IT może być świadczone z dowolnego miejsca na świecie w bardzo sprawny i skuteczny sposób. Przykładem takiego rozwiązania może być np. program TeamViewer, który umożliwia firmom outsourcingowym wykonywanie wielu kluczowych operacji na komputerach klientów w pełni zdalnie. To sprawia, że często świadczenie tego typu usług w formie outsourcingu jest równie efektywnym, a czasem nawet dużo lepszym rozwiązaniem, szczególnie dla firm, którym zależy na profesjonalnej pomocy. 

Mnogość programów umożliwiających zdalne połączenie z komputerem klienta i poruszanie się po nim sprawia, że fizyczna obecność specjalisty na miejscu nie jest konieczna. Pracownik IT widzi na swoim ekranie wszystko to, co dzieje się na komputerze pracownika, może się po nim poruszać i dokonać wszelkich koniecznych napraw czy aktualizacji. Jedyną sytuacją, w której wymagana byłaby wizyta technika, jest mechaniczne uszkodzenie, któregoś z podzespołów komputera.

pomoc it

Jakie korzyści dla firm płyną z korzystania ze zdalnej pomocy IT?

Zdalna pomoc IT to rozwiązanie, które daje bardzo dużo cennych korzyści. Z pewnością do największych zalet można zaliczyć:

  • Dostęp do szybkiej i w pełni profesjonalnej pomocy informatycznej w dowolnym czasie i miejscu. Jedynym warunkiem jest tutaj dostęp do Internetu lub przynajmniej sieci komórkowej w celu uzyskania pomocy telefonicznej.
  • Oszczędność pieniędzy, ponieważ zdalne wsparcie IT z reguły jest tańsze od stacjonarnej pomocy. Przyczyną tego jest fakt, że firma nie musi zatrudniać informatyka na stałe.
  • Możliwość dostosowania pomocy do wymagań i potrzeb danego przedsiębiorstwa, przez co może to być wsparcie całodobowe lub też częściowe.
  • Gwarancja umiejętności, wiedzy i doświadczenia specjalistów, którzy zajmują się świadczeniem usług w ramach outsourcingu IT.
  • Wsparcie w zakresie nowych inwestycji IT w firmie, montażu, instalacji, konfiguracji sieci, sprzętu i oprogramowania.

Dynamicznie rozwijający się rynek wpływa na to, że coraz więcej firm potrzebuje pomocy specjalistów IT. Dużo zmian w prowadzeniu biznesów wprowadziła pandemia, przez co m.in. popularna stała się praca zdalna lub całkowite przeniesienie przedsiębiorstwa wyłącznie w strefę online. Obecnie aż 90% największych światowych spółek zleca usługi IT podwykonawcom. Według raportu Clutch już 37% małych przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu IT, a ich liczba wciąż rośnie. Statystyki pokazują również, że w 2020 r. 78,3% małych i średnich przedsiębiorstw na terenie Polski udostępniło swoim pracownikom urządzenia mobilne z dostępem do Internetu. Dzięki temu można zauważyć, nie tylko jak prężnie rozwijają się polskie przedsiębiorstwa, ale również jak duże jest zapotrzebowanie na outsourcing IT.