Wyposażenie ciągnika rolniczego w klimatyzację staje się powoli standardem, który montowany jest niemalże w każdym modelu tego typu pojazdu. Wynika to z chęci poprawienia komfortu pracy operatora ciągnika, a także zwiększenia jego bezpieczeństwa podczas pracy w upalne letnie dni, gdzie temperatury w kabinie mogłyby wpłynąć negatywnie na jego zdrowie. Posiadając pojazd z systemem klimatyzacji, trzeba jednak pamiętać o wykonywaniu okresowych przeglądów technicznych, które zapewnią poprawność jej działania. W przypadku niezachowania regularnych terminów serwisowania może dojść nawet do poważnego uszkodzenia klimatyzacji i kosztownej naprawy.
Jak działa klimatyzacja w ciągniku?
System klimatyzacji w ciągniku nie różni się praktycznie niczym od tego, który montowany jest w samochodach osobowych – może oprócz tego, że musi być on wysoce wydajny, aby schłodzić kabinę nawet w najbardziej upalne, letnie dni. Obecnie nie jest to już luksus, na który mogą pozwolić sobie tylko zamożni rolnicy, ale standard. Niemalże każdy nowy ciągnik jest wyposażony w nawiewy oraz klimatyzację.
Często jednak w starszych rocznikach ciągników, klimatyzacja, pomimo obecności systemu, nie działa, ponieważ nie były wykonywane jej okresowe przeglądy i została bezpowrotnie uszkodzona.
Chłodzenie kabiny ciągnika rolniczego odbywa się za pośrednictwem sprężarki o odpowiedniej mocy, która wtłacza schłodzone powietrza do jej wnętrza. Cały ten proces sterowany jest przez nowoczesne systemy elektroniczne, do których użytkownik ma dostęp poprzez liczne pokrętła lub w nowoczesnych modelach – komputer pokładowy. Tak jak w samochodach osobowych, klimatyzacja musi być odgrzybiona oraz napełniona specjalistycznym czynnikiem chłodzącym.
Serwis klimatyzacji i przeglądy okresowe
Warto wiedzieć, że klimatyzacja wymaga przeglądów okresowych, pomimo tego, iż potocznie przyjęło się, że jest to układ bezobsługowy. Czynnik, który krąży w instalacji chłodzenia potrafi z biegiem czasu ulatniać się oraz zwiększać stopień wilgoci, co ma bezpośredni wpływ na efektywność działania wszystkich podzespołów. Należy także pamiętać o sprawdzaniu szczelności całego systemu, ponieważ tylko wtedy będzie on w stanie pracować na najwyższych obrotach i chłodzić kabinę. Niestety, ale wraz ze zwiększającym się ubytkiem czynnika, pogarsza się smarowanie sprężarki, co jest konsekwencją jej częstego zatarcia. W takim przypadku konieczna jest wymiana tego elementu na nowy i ponowne napełnienie czynnika, pod warunkiem, że instalacja jest szczelna.
W przypadku zaniechania obsługi klimatyzacji, konsekwencje mogą być dość poważne i generować spore koszty. Najczęściej są to uszkodzenia wyżej wspomnianej sprężarki, której cena może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Oczywiście można kupić tańszy zamiennik lub zregenerować uszkodzony element – wtedy koszty zmniejszają się do kilkuset złotych.
Sama usługa okresowego przeglądu klimatyzacji jest stosunkowo tania i bez napełniania czynnika nie powinna przekroczyć 100-250 złotych. Pozostałe koszty są zależne od tego jaka ilość substancji zmieści się w układzie, jeżeli pojawi się konieczność jej napełnienia. Kosztownych napraw można jednak uniknąć. Wystarczy raz do roku, a najlepiej przed sezonem wykonać kompletny przegląd klimatyzacji. Warto także wspomnieć o konieczności wymiany tzw. osuszacza, który jest odpowiedzialny za eliminowanie wilgoci, a jego skuteczność jest osiągana przez maksymalnie 1000 godzin pracy silnika. Cena tego elementu również waha się w granicach od 100 do 300 złotych. Serwis klimatyzacji ciągników nie należy do najtańszych, jednak należy wykonywać do regularnie, ponieważ pozwoli to na komfortowe i bezproblemowe korzystanie z systemu chłodzenia przez wiele lat, bez konieczności remontu i kosztownej wymiany podzespołów.
Czy warto wykonać przegląd klimatyzacji przed sezonem?
Zdecydowanie najlepszą decyzją jaką można podjąć jest dokonanie serwisu klimatyzacji właśnie teraz, przed rozpoczęciem sezonu rolniczego. Obecnie maszyny zazwyczaj stoją nieużywane, dlatego jest o najlepszy czas na tego typu pracę. Dodatkowo można zapewnić sobie bezpieczeństwo i komfort pracy w miesiącach letnich, poprzez wykonanie dokładnych analiz i napraw całego układu. To dobra decyzja, ponieważ wykonując taki przegląd w lecie można stracić cenny czas oraz pieniądze w wyniku wyłączenia pojazdu rolniczego lub ciągnika nawet na kilka dni z użytkowania.