Rynek rowerowy jest dziś rozbudowany jak nigdy dotąd, oferując wielbicielom jednośladów model odpowiedni właściwie na każdą okazję. Rowery górskie, szosowe, trekkingowe, czy wyczynowe znajdują dziś rzesze swoich wielbicieli, a każdy z nich, choć może być z powodzeniem stosowany do jazdy po dowolnym terenie, jakoś przegrywa z klasycznym rowerem miejskim. To właśnie „mieszczuchy” sprzedają się w ostatnich latach najlepiej, o czym doskonale świadczy rosnąca liczba ścieżek rowerowych w miastach i coraz większe grono osób wykorzystujących rower jako główny środek transportu miejskiego. Jak jednak wybrać najlepszy rower do jazdy po mieście i które modele są godne uwagi w obecnym sezonie?
Wygoda liczy się tu najbardziej
Choć rower miejski z powodzeniem zabierzesz do przejażdżki nad jezioro, a „góralem” pomkniesz po miejskich ścieżkach rowerowych, modele te nie bez powodu zostały nazwane zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Rower górski musi być szybki i zwrotny, a mieszczuch nie koniecznie. Do typowej jazdy miejskiej liczy się bowiem przede wszystkim wygoda!
Podstawową cechą charakterystyczną rowerów miejskich jest ich nietypowa rama. Choć i tu wyróżnić możemy ramę męską i damską, to właśnie „damki” cieszą się w mieście największą popularnością. W tego typu konstrukcjach górna rama została obniżona tak, by na rower łatwo się wsiadało, a rura podsiodłowa została ustawiona pionowo, dzięki czemu siedzi się dość blisko kierownicy, z wyprostowaną sylwetką. A skoro o kierownicy mowa, ta również nie wygląda tu typowo.
Zwana popularnie „jaskółką” kierownica roweru miejskiego jest mocno wygięta i ustawiona tak, by dłonie układały się równolegle do ramy. Jeżdżąc na rowerze miejskim być może nie rozwiniesz zawrotnych prędkości i nie wytrzymasz zbyt długo na wyboistej drodze leśnej, ale z pewnością nie nabawisz się też bólu pleców podczas siedzenia w mocno zgiętej pozycji!
Niezbędne wyposażenie dodatkowe
Rower miejski to rower elegancki, kojarzący się wielu z klasycznymi paryżankami wybierającymi się na rowerze po kwiaty i bagietki.
Choć dzisiejsza rzeczywistość znacząco odbiega od tego stereotypu, kojarzone z paryskimi realiami i rowerami koszyki, osłony na łańcuch czy kolorowe błotniki to dodatkowe wyposażenie roweru miejskiego, które naprawdę dobrze odgrywa swoją rolę. Zarówno bagażnik, jak i koszyk przydają się podczas wyprawy na zakupy, czy wyjazdu na piknik do pobliskiego parku.
Osłona łańcucha nie tylko poprawia estetykę roweru, ale też zabezpiecza odzież (często dość elegancką) przed zabrudzeniem i chroni przed wciągnięciem spodni czy sznurówek w łańcuch. Wygodne siodełko, czyli nieodzowny element roweru miejskiego jest tu amortyzowane, szerokie i miękkie. Niektórzy porównują je nawet do maleńkiej rowerowej kanapy! Na koniec warto wspomnieć jeszcze o oponach i kołach rowerów miejskich. Przy zakupie warto pamiętać o stożkowej konstrukcji obręczy oraz delikatnym bieżniku na oponach – taka kombinacja sprawdzi się zarówno podczas pokonywania dużej ilości krawężników, jak i jazdy w różnych warunkach pogodowych.
Jakie modele warto wybrać?
Diamant TOPAS – klasyczna miejska „damka”
Wyposażony w 26 lub 28 calowe koła rower Diamant TOPAS to klasyczny rower miejski, idealny zarówno podczas jazdy do pracy, wyprawy na zakupy, czy wycieczki rowerowej po okolicznych parkach. Wyposażony w obowiązkowe światła przednie, osłonę łańcucha, wygodne siodełko czy bagażnik rower to niesamowicie stylowy dodatek, który spodoba się każdej kobiecie. Więcej rowerów Diamant znajdziesz w sklepie PM Bike.
Diamant ELAN – męski rower miejski
Choć nie ma przeszkód, by i panowie przesiedli się na rower z obniżoną ramą górną, ci poszukujący klasycznej konstrukcji w rowerze miejskim nie muszą martwić się o brak wyboru. Diamant ELAN to klasyczny, wygodny rower miejski wyposażony w bagażnik i wygodne siodełko, a jednocześnie łudząco podobny do rowerów trekkingowych gotowych na podmiejskie wyprawy.
KROSS Flex 3.0 – składaki wracają do łask
Omawiając temat rowerów miejskich trudno zapomnieć o rosnącej popularności tak zwanych „składaków”, czyli małych rowerów miejskich, których charakterystyczne rozmiary pozwalają na przechowywanie roweru właściwie wszędzie. Choć niewielki, KROSS Flex 3.0 wcale nie odbiega jakością jazdy od klasycznych rowerów miejskich – tak samo wygodny, tak samo praktyczny, równie funkcjonalny, a jednocześnie znacznie łatwiejszy do przechowywania w mieszkaniu!