Oddając swój sprzęt komputerowy do naprawy zależy nam, aby usługa była wykonana szybko, w sposób profesjonalny i w przystępnej cenie.

Nikt nie chce narażać się na ryzyko przedłużającej się w nieskończoność naprawy lub co gorsza możliwość utraty danych. Przy wyborze serwisu komputerowego powinniśmy kierować się przede wszystkim renomą danej firmy, jej doświadczeniem na rynku oraz kwalifikacjami potwierdzonymi odpowiednimi certyfikatami, do których należą m.in. certyfikaty IPC.

Warto sprawdzić, czy technicy wyszukanego serwisu posiadają niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną, abyśmy mogli spać spokojnie. W dalszej części przyjrzymy się bliżej certyfikatom IPC, odpowiemy na pytanie czego dotyczą, jakie korzyści przynoszą serwisom komputerowym oraz jak wpływają na jakość i zakres oferowanych usług.

Czym jest IPC?

IPC  ( z ang. Institute for Printed Circuits) jest globalnym stowarzyszeniem około 3000 producentów przemysłu elektronicznego utworzonym w 1957 r. w Stanach Zjednoczonych i posiadającym akredytację American National Standards Industry (ANSI). Wypracowało ono i opublikowało szereg norm mających na celu ujednolicenie zasad dotyczących produkcji, montażu i serwisu sprzętu oraz podzespołów elektronicznych.

Zostały one przygotowane przez specjalistów z poszczególnych dziedzin i odnoszą się zarówno do standardów pracy i kontroli jakości, jak również ochrony środowiska i kooperacji pomiędzy firmami z tego sektora. Certyfikaty ITC są honorowane w większości państw, a do ich zdobycia konieczne jest ukończenie szkolenia i zdanie egzaminu. Są imienne, a okres ich ważności wynosi 2 lata, po czym należy je odnowić.

Do znanych członków należących do IPC można zaliczyć Alcatel, Motorolę, Nokię, HP czy Sony oraz wiele innych. Są to firmy, które wybierając swoich podwykonawców, kierują się posiadaniem przez nich certyfikatów IPC, zapewniających wysoką jakość świadczonych usług.

Szeroki zakres certyfikatów IPC

Certyfikat może zostać wydany wyłącznie przez jedno z ponad 110 funkcjonujących na świecie licencjonowanych centrów szkoleniowych. Ze względu na normę, która jest przedmiotem szkolenia, możemy  wyróżnić kilka rodzajów certyfikatów:

  • certyfikat IPC-A-610 potwierdza nabycie wiedzy i umiejętności związanych z zasadami jakości montażu układów elektronicznych wytworzonych w technologii powierzchniowej i przewlekanej zgodnie z normą IPC-A-610. Norma ta stanowi o klasyfikacji produktów ze względu na jakość oraz warunki dopuszczenia ich do sprzedaży. Certyfikat ten jest bardzo przydatny właśnie w przypadku serwisów sprzętu komputerowego, ponieważ dzięki niemu mogą one naprawiać sprzęt zgodnie ze standardami jego wytworzenia.
  • certyfikat IPC -7711-21 potwierdzający udział w szkoleniu przybliżającym zagadnienia z zakresu napraw i modyfikacji pakietów elektronicznych i płytek drukowanych w technologii powierzchniowej i przewlekanej, procedur i warunków ich wykonywania oraz narzędzi, jakimi należy się posługiwać zgodnie z normą IPC-7711 oraz normą IPC -7721. Certyfikat ten jest wysoko ceniony w branży serwisów komputerowych, ponieważ potwierdza wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie technik naprawczych.
  • certyfikat IPC/WHMA-A-620 w zakresie wymagań dotyczących montażu kabli oraz wiązek przewodów zgodnie ze standardem IPC/WHMA-A-620. Jest on odpowiedni dla osób mających styczność z montowaniem oraz sprawdzaniem połączeń wykonanych przy użyciu przewodów i kabli.
  • certyfikat IPC-A-600 potwierdzający wiedzę z zakresu kryteriów dopuszczenia płyt drukowanych i dedykowany dla osób zajmujących się produkcją oraz kontrolą jakości tych płyt.
  • certyfikat IPC-J-STD-001 dotyczący wymagań przy lutowaniu zespołów elektrycznych i elektronicznych.

serwis komputerowy

Jakie korzyści dają certyfikaty IPC?

Certyfikaty IPC potwierdzają umiejętności nabyte podczas szkoleń, podnoszą kwalifikacje i zwiększają wydajność. Dają gwarancję profesjonalizmu. Ich posiadacze mają dostęp do najnowszej wiedzy technicznej w zakresie standaryzacji, co pozwala na unikanie błędów i pomyłek w profesjonalnym serwisie komputerowym.

Stowarzyszenie udostępnia przez internet materiały szkoleniowe, jest organizatorem konferencji technicznych i eventów edukacyjnych. Normy są uniwersalne i mogą być wprowadzone w dowolnym momencie istnienia przedsiębiorstwa, a dzięki nim staje się ono bardziej rentowne, efektywne i konkurencyjne na rynku. Wykorzystywanie norm wpływa także pozytywnie na komunikację pomiędzy podmiotami je stosującymi.