Choć z pozoru wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego od napompowania kół w rowerze, czynność ta może sprawiać wiele problemów. Jeśli weźmiemy pod uwagę zakres wyboru pompek oraz rodzaje wentyli, z którymi możemy się spotkać, zadanie staje się nieco bardziej skomplikowane. Jednak każdy miłośnik jednośladu, powinien opanować tę umiejętność. To właśnie przebita dętka lub opona jest najczęstszą przyczyną awarii podczas wycieczek rowerowych. Zawarta w artykule pigułka wiedzy, podpowiadająca, w jaki sposób prawidłowo napompować rower, pomoże Ci samodzielnie poradzić sobie z tym kłopotem.

Wentyl rowerowy w kole. Zidentyfikuj typ zaworu

Przy rowerach spotkasz się zazwyczaj z dwoma rodzajami wentyli do kół. Schrader to zawór stosowany również w oponach samochodowych, natomiast Presta jest mniejsza i cieńsza. Presta posiada dodatkową małą nakrętkę, którą przed pompowaniem należy poluzować.

Pompka – wszystko, co musisz wiedzieć

Aby napompować koło w rowerze musisz przygotować odpowiednią pompkę, która Twoim zdaniem najlepiej się sprawdzi. Warto dodać, że obecnie są dwa rodzaje pompek do rowerów.

Pierwsza, tak zwana stand-up, to pompka, gdzie stoisz na metalowej nóżce i pompujesz oburącz w górę i w dół. Druga zaś, to pompka ręczna i bardziej kompaktowa. Sprawdza się w przypadku mniej sprzyjających warunków, na przykład za miastem.

Większość nowych pompek wyposażonych jest w obsługę zaworu typu Schrader, jak i Presta. Co ważne, wiele z nich pozwala na odwrócenie końcówki. Mniejszy otwór skierowany na zewnątrz będzie dotyczył Presta, większy Schrader’a.

Opony Schwalbe

Jak napompować opony?

Aby prawidłowo napompować dętkę, wyposażoną w Prestę, należy, po zdjęciu osłonki, poluzować małą nakrętkę. Następnie zdejmij plastikowy kapturek z zaworu i odłóż w bezpieczne miejsce. Przyłóż dyszę pompki do zaworu i sprawdź, czy właściwie przylega. Jeśli pompka posiada dźwignie z zaciskiem przy dyszy zaciśnij ją. Po zakończeniu pompowania, wyjmij dysze z zaworu uciskając jej wylot kciukiem. Nałóż gumowy kaptur z powrotem na zawór.

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest prawidłowe?

Kluczowym jest prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych, bowiem to od nich zależy jakość naszej jazdy. Ciśnienie w oponach rowerowych wpływa na naszą przyczepność, szybkość oraz bezpieczeństwo podróży jednośladem.

Umieszczana na boku opony rowerowej informacja zawiadamia nas, ile minimalnie i ile maksymalnie możemy ją pompować.

Jeśli mowa o rowerach miejskich, trekkingowych czy crossowych warto próbować zbliżać się do minimalnego napompowania opon rowerowych zalecanego przez producenta. Przykładowo opony Schwalbe tego typu powinny być napompowane do poziomu 2.0–4.5 bara. Wartość ta nie spowoduje wyraźnego spowolnienia opon, a znacząco podniesie wygodę i przyczepność.

Rowery, nadające się do jazdy na trudniejszych trasach, o mocno ograniczonej przyczepności, m.in. mowa tutaj o jednośladach górskich, przełajowych czy gravelowych, warto schodzić nawet niżej, niż minimalne zalecane przez producenta ciśnienie.

Ciśnienie w oponie rowerowej podaje się w dwóch jednostkach – barach i PSI.  W sporcie używa się  częściej jednostki PSI, z angielskiego Pounds per square inch, czyli funt na cal kwandratowy. 1 bar to około 14,5 psi.

Zalecane ciśnienia dla poszczególnych rodzajów rowerów:

  • rower miejski: 2.5-5.0 Bar
  • rower crossowy i trekkingowy: 2.5-5.5 Bar
  • rower szosowy: 5.0-9 Bar
  • rower górski: w przypadku dętek 2.0-3.5 Bar, system bezdętkowy: 1.4-2.5 Bar  

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach rowerowych?

Pompka rowerowa to absolutnie niezbędny element wyposażenia każdego miłośnika wypraw rowerowych. Dzięki pompce z manometrem w szybki i łatwy sposób jesteśmy w stanie napompować oponę do pożądanej wartości. Można nią obsługiwać wszystkie wentyle – zarówno rowerowe, samochodowe, jak i typu Presta.

Jak często pompować opony rowerowe?

Utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach rowerowych jest niezwykle ważne. Ten czynnik znacząco wpływa na komfort jazdy rowerem. Wraz z ubytkiem powietrza należy pamiętać, aby dopompować swój jednoślad. Ciśnienie warto sprawdzać jak najczęściej, przynajmniej raz na dwa tygodnie oraz koniecznie przed każdą dalszą trasą.

Opony rowerowe – podstawa dbania o rower

Jeśli chcemy, aby nasz jednoślad posłużył nam przez wiele długich lat, pamiętajmy o tym, aby regularnie dbać o rower. Odpowiednie ciśnienie zapewni Twoim oponom długie i szczęśliwe życie