Filtr kabinowy to niezwykle ważny element wyposażenia samochodów, który jak się okazuje, większość traktuje po macoszemu. Jest to duży błąd. Wystarczy porównać sobie filtr czysty a używany, przez dłuższy czas bez wymiany, by przekonać się, jak wiele mu zawdzięczamy. Jest to jednak duże uogólnienie. Co dokładnie zyskujemy, pamiętając o regularnej wymianie filtrów kabinowych?
Czym jest i do czego służy filtr kabinowy?
Filtr kabinowy jest niewielkich rozmiarów wkładem wymiennym, odpowiedzialnym za wychwytywanie z powietrza różnego rodzaju zanieczyszczeń, takich jak pyły, kurz, szkodliwe substancje zawarte w spalinach innych aut. Mitem jest to, że filtry te pomagają jedynie alergikom. Pomagają one wszystkim – bez wyjątku. Na rynku dostępne są zarówno filtry papierowe, jak i te wykonane z materiału oraz węglowe. Filtry papierowe są najniższej jakości, najkrócej nam posłużą i wychwycą najmniejszą ilość zanieczyszczeń. Filtry materiałowe plasują się nieco wyżej, zaliczają się często do produktów ze średniej półki. Najbardziej polecane filtry węglowe potrafią wyłapać nawet szkodliwe tlenki azotu. Trzeba też wiedzieć, że sama eksploatacja samochodu generuje wytwarzanie różnego rodzaju pyłów, które regularnie wdychamy, jeśli tylko nie dbamy o stan filtra kabinowego.
Co zyskujemy dzięki regularnej wymianie filtra?
Jeśli dochodzi do sytuacji, w której Twoje auto ląduje u mechanika i informuje Cię on o tym, że konieczna jest wymiana filtra powietrza, nie traktuj tego jako próby naciągania. Korzystanie z zanieczyszczonego filtra sprawia, że stężenie zanieczyszczeń w powietrzu, jakie wdychasz w samochodzie, jest nawet kilkukrotnie większe niż na zewnątrz. Zależnie od rodzaju terenu, po jakim się poruszasz, filtry powietrza zabezpieczają Cię przed sadzą, spalinami, pyłami lub przed piaskami, pyłkami i kurzem. Kolejne zalety to lepsze działanie klimatyzacji, a także zmniejszone parowanie szyb, które może być jedną z pierwszych oznak zapchanego filtra.
Orientacyjne ceny wymiany filtra powietrza
W zależności od rodzaju filtra, ceny orientacyjne wahać się mogą w przedziale od 10 do 100 złotych. Ceny filtrów z przystępnej jakościowo, średniej półki, zaczynają się w granicach 30-40 złotych. Filtry kabinowe, zaprojektowane z myślą o wyższej klasy samochodach, rozpoczynają swój zakres cenowy od 100 złotych w górę. Dobierając filtr, pamiętajmy o tym, że jego rozmiary mogą się w poszczególnych modelach różnić o kilka milimetrów. Dlatego szukając filtra do samochodu, zawsze uwzględniamy jego model.
Jak często należy wymieniać filtr w samochodzie? Czym skutkuje zaniechanie wymiany?
Częstotliwość wymiany zależy w dużej mierze od tego, jak dużo jeździsz autem i po jakich terenach. Jeśli nie eksploatujesz go zbyt intensywnie, prawdopodobnie wystarczy wymiana filtra raz na rok. Jeśli jednak jeździsz dużo, po różnorodnych terenach lub często stoisz w korkach, narażając się na wdychanie spalin z otaczających Cię aut – interesuj się wymianą raz na pół roku lub nawet częściej. Filtr powietrza zazwyczaj łatwo jest wymienić samodzielnie, zdarzają się jednak sytuacje, w których lepiej poprosić o pomoc fachowców.
Zaniechanie regularnej wymiany filtra kabinowego skutkuje narażaniem się na zwiększone uczucie zmęczenia i ból głowy podczas jazdy, spowodowane wdychaniem zanieczyszczonego powietrza. Przeciążeniu może ulec także silnik dmuchawy, czasem dochodzi także do jego całkowitego przegrzania, a to już generuje znacznie wyższe koszty naprawy, niż wymiana samego filtra.