Wraz z upływem czasu, światła samochodowe, podobnie jak pozostałe elementy auta ulegają stopniowemu zużyciu – reflektory matowieją i żółkną. Pogorszenie parametrów świetlnych sprawia, że kierowca nie ma zapewnionego dostatecznego pola widzenia, a jazda po zmroku staje się coraz trudniejsza. Najlepszym rozwiązaniem jest wypolerowanie reflektorów, dzięki czemu jazda nocą będzie bezpieczna i komfortowa.

Niebezpieczeństwo na drodze

Jazda samochodem po zmroku to zadanie, które wymaga od kierowcy szczególnej ostrożności i wytężonego skupienia. Największym problemem dla osób zmotoryzowanych jest ograniczona widoczność, którą dodatkowo mogą pogarszać zużyte reflektory. W takim przypadku kierowcy, którzy chcą wzmocnić i wydłużyć snop światła dokonują zwykle wymiany żarówek na mocniejsze, jednak takie rozwiązanie jest skuteczne jedynie przez chwilę.

Budowa reflektora

Reflektor samochodowy, w uproszczeniu, zbudowany jest z odbłyśnika (wewnętrzna część) oraz obudowy, która od zewnątrz zamknięta jest kloszem. Większość aut, produkowanych po 2000 roku wyposażona jest w klosze z tworzywa sztucznego – poliwęglanu, których powierzchnia szybko matowieje pod wpływem kontaktu z różnego rodzaju zanieczyszczeniami. W czasie jazdy, na reflektorach mogą pojawić się liczne mikropęknięcia, spowodowane uderzeniami drobnych kamieni i piasku, które dodatkowo mogą obniżyć przejrzystość żarówek.

Zużyte reflektory – jak rozpoznać problem?

O zużyciu reflektorów mogą świadczyć takie widoczne oznaki, jak zmatowienie, odbarwienie, pożółknięcie i liczne zarysowania odbłyśników i kloszy, co utrudnia jazdę po zmroku, a jednocześnie obniża walory estetyczne samochodu. Na stan reflektorów wpływa wiele czynników – promienie UV, sól a także piasek i kamienie, uderzające o klosze w czasie jazdy. Szczególnie niekorzystne dla odbłyśników są tanie i kiepskie żarówki, a także wszelkie nieszczelności, przez które do wnętrza lampy może dostawać się woda.

Możliwe rozwiązania

W przypadku zużytych reflektorów, kierowca ma do wyboru 3 możliwe rozwiązania:

  • zakup oryginalnych podzespołów, który wiąże się z koniecznością poniesienia znacznych kosztów, co szczególnie w przypadku starszych modeli aut może się okazać nieopłacalne;
  • zakup zamienników. Choć rozwiązanie to jest dużo tańsze niż wybór oryginalnych części, to jak się okazuje w praktyce, części zamienne są często bardzo słabej jakości, nie posiadają wymaganej homologacji, a tym samym nie spełniają wymogów bezpieczeństwa i oczekiwań kierowców. Dość powszechnym problemem jest także przeciętna jakość świecenia oraz szereg problemów, jakie występują podczas montażu i regulacji reflektorów;
  • polerowanie lub regeneracja, co jest zdecydowanie najlepszym i jednocześnie najtańszym sposobem na odnowienie reflektorów. Ta stosunkowo tania alternatywa w porównaniu do oryginalnych części, przynosi zdumiewające rezultaty pod warunkiem, że jest wykonana w profesjonalnym serwisie samochodowym. Oba zabiegi pozwalają przywrócić fabryczną sprawność poszczególnych części, a jednocześnie rewelacyjnie odświeżają wygląd samochodu.

Regeneracja a polerowanie reflektorów – różnice

Regeneracja to zabieg, który zawsze wiąże się z koniecznością otwarcia reflektora, w celu wyczyszczenia lub wymiany odbłyśnika i soczewki. Najczęściej niezbędne jest rozklejenie klosza reflektora, w związku z czym zaleca się, aby regeneracja była wykonywana przez specjalistów w profesjonalnym serwisie samochodowym. W przypadku samodzielnej regeneracji reflektora może dojść jego przypadkowego uszkodzenia, np. rozszczelnienia, a tym samym do gromadzenia się w jego wnętrzu wody, która parując, osiada na wewnętrznej części klosza i pogarsza przepuszczalność światła.

Polerowanie to zabieg, który polega na usunięciu wierzchniej warstwy poliwęglanowego reflektora, który w wyniku eksploatacji uległ zżółknięciu, zmatowieniu i porysowaniu. Polerowanie można wykonywać wielokrotnie, jednak należy pamiętać o tym, że wraz z kolejnymi zabiegami, grubość warstwy poliwęglanowej klosza ulega zmniejszeniu, a tym samym wzrasta niebezpieczeństwo jego pęknięcia. Po zakończonym zabiegu, reflektory są szczególnie wrażliwe na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne oraz promieniowanie UV, w związku z czym zachodzi potrzeba zastosowania specjalnej warstwy ochronnej – ceramicznej, kwarcowej lub twardego wosku, który doskonale je zaimpregnuje.

Polerowanie reflektorów, przeprowadzone w profesjonalnym serwisie samochodowym zapewnia ich nowy i estetyczny wygląd, a przede wszystkim lepsze doświetlenie drogi, dzięki czemu jazda samochodem po zmroku jest bezpieczniejsza zarówno dla samego kierowcy, jak i dla pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Na czym polega polerowanie reflektorów?

Reflektory nie są wymontowywane z samochodu na czas zabiegu, jednak istnieje taka możliwość w przypadku, gdy mają skomplikowany kształt, który utrudnia ich dokładne wypolerowanie.

Proces polerowania reflektorów przebiega w następujący sposób:

  • za pomocą szlifierki oscylacyjnej z klosza usuwana jest stara, matowa, pożółkła i najczęściej porysowana warstwa;
  • następnie powierzchnia klosza zostaje wyrównana przy użyciu papieru szlifierskiego – początkowo gruboziarnistego, zaś w kolejnych etapach pracy, o coraz mniejszej gradacji;
  • kolejny krok to polerowanie kloszy za pomocą profesjonalnej pasty polerskiej o stosunkowo silnych właściwościach ściernych, która stopniowo zastępowana jest lekko ścierną;
  • na koniec, wyszlifowana powierzchnia zabezpieczana jest przed promieniami UV i drobnymi uszkodzeniami przy użyciu odpowiednich środków impregnujących. Wzmocniona powierzchnia kloszy zapewnia dłuższą żywotność reflektorów i pozwala na ich dalszą, bezproblemową eksploatację.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: https://www.feuvert.pl/oferta/usluga/polerowanie-reflektorow-242.html.

Wypolerowane reflektory wyglądają jak nowe, a ich przejrzystość rzędu 95-100% gwarantuje bezpieczną, komfortową jazdę oraz doskonałą widoczność po zmroku. Polerowanie reflektorów warto przeprowadzić w profesjonalnym serwisie samochodowym, ponieważ choć proces nie wydaje się skomplikowany, wbrew pozorom jest bardzo czasochłonny i wymaga odpowiedniego doświadczenia.