Por w kuchni

Por w kuchni

Większość ludzi chętnie je warzywa. Nieczęsto jednak zastanawiają się oni nad ich licznymi zaletami. Warzywem, którego nie powinno zabraknąć w żadnej kuchni jest por, a to dlatego, iż posiada on dużą wartość odżywczą pora. Co więcej, ma on również właściwości lecznicze pora, o czym wiele osób nie ma pojęcia. Na przykład jest wsparciem do ludzi mających problem z nerkami czy też po prostu bywa nieoceniony podczas przeziębienia. Warto zatem dowiedzieć się co nieco na temat pora, włączając w to jego pochodzenie pora i charakterystykę.

Por dla wielu osób jest zwykle składnikiem smacznych sałatek porowych, które na przykład przygotowujemy na święta, ale także innych potraw. Wśród nich koniecznie wymienić surówki porowe, które będą świetnym uzupełnieniem obiadu, a także liczne przekąski i przystawki z pora, które również można przygotować z porów. Od czasu do czasu można zaserwować swoje rodzinie zupę z porów. Jej przygotowanie nie będzie trudnym zadaniem, bowiem dostępnych jest mnóstwo przepisów na taką właśnie potrawę. Aby nieco urozmaicić posiłki, można przygotować główne danie obiadowe z porem również z porem, na przykład zapiekankę z porem lub też kotleciki z porem. Takim daniem z pewnością zaskoczymy niejednego gościa.

Dania z porem
Z pora można również przygotowywać zimowe przetwory z porów. Jest to jednak zajęcie czasochłonne i nie każdy ma czas, aby przygotowywać na przykład surówki do słoików. Mimo wszystko ich smaku nie można porównywać z tym gotowymi przetworami, które dostępne są w większości supermarketów.

Wiele osób nie jest świadomych jak liczne zalety ma roślina jaką jest por. Ciekawostką jest, że ma on mało kalorii i posiada dużo wartości odżywczych, dlatego też jest sprzymierzeńcem w wcale z nadwagą. Oznacza to, iż por powinien znaleźć się w każdej diecie. Podsumowując – por jest odpowiednim warzywem dla większości osób, nie tylko z powodu jego wyrafinowanego smaku, ale licznych zalet leczniczych.

Charakterystyka i pochodzenie rośliny

Por należy do rodziny warzyw czosnkowatych. Co istotne, jest to roślina dwuletnia, czyli do odbycia pełnego cyklu rozwojowego niezbędne są jej dwa okresy wegetacyjne. W czasie pierwszego z nich pojawiają się części jadalne – cebule i liście. W drugim roku natomiast pojawia się pęd kwiatostanowy. Należy wiedzieć, że po zakwitnięciu i wytworzeniu nasion por zwykle zasycha. Por pochodzi z Azji Mniejszej. Jednakże uprawiano go w starożytnym Egipcie, Grecji, a także Rzymie. W Polsce z kolei roślina ta pojawiła się w czasach średniowiecza.

Ciekawostką jest to, że początkowo por uważany był za pożywienie dla osób ubogich, jednakże na początku ubiegłego stulecia pojawił się on w menu francuskim, zyskując tym samym wielu zwolenników, jego postrzeganie zatem zdecydowanie się zmieniło. Roślina ta charakteryzuje się przede wszystkim długimi, lancetowatymi i unerwionym liśćmi. Maksymalnie osiąga wysokość ok. 90cm.

Por to warzywo, które wykorzystuje się do przygotowywania różnego rodzaju potraw – dań obiadowych, zup, sałatek, surówek, ale także do celów leczniczych. Jak zatem się okazuje, roślina ta ma szerokie zastosowanie. Dodatkowo cechuje ją duża wartość odżywcza, bowiem por zawiera dużo wapnia, fosforu i witamin. Por występujący w odmianie zimowej można dostać bez trudu przez cały rok. Jest świetnym składnikiem zarówno do sałatek, surówek, jak i zup.

Zanim kupimy por, koniecznie trzeba zwrócić uwagę, czy cebula jest prosta, a także czy nie posiada ewentualnych zgrubień, liście z kolei nie powinny mieć plam – żółtych lub też czarnych. Powinny one być zielone i nie zwiędnięte. Warto jednak pamiętać o tym, że kolor liści tego właśnie warzywa nie ma większego związku z tym, czy jest on świeży czy nie, ale przede wszystkim z jego odmianą.

Przyrządzenie pora nie jest trudne, ale nim zabierzemy się do gotowania, warzywo koniecznie trzeba umyć i obciąć końcówkę oraz wyschnięte liście, pozostać powinna jedynie biała cebula oraz jasnozielona część liści.

Wartości odżywcze pora

Lekarze i dietetycy wciąż powtarzają, że należy jeść dużo warzyw i owoców, które są bardzo zdrowe i wskazane w każdej diecie. Jemy więc jabłka, gruszki, pomidory czy ogórki zielone. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak dużo wartości odżywczych ma por. Dodatkowo por zawiera mało kalorii, co oznacza, że jest odpowiedni również dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami. Jeśli natomiast chodzi o składniki mineralne, to por zawiera żelazo, wapno, a także potas, fosfor, miedź, magnez., mangan. Jednakże nie są to jeszcze wszystkie ważne składniki. W największych jednak ilościach występuje fosfor oraz wapń.

Z kolei witaminy znajdujące się w porach to: witamina C, witamina K, witaminy z grupy B: B1, B6. Por zawiera także kwas foliowy, a także karoten oraz kwas nikotynowy, jednakże w niewielkich ilościach. Wartości odżywcze pora przedstawić można również w następujący sposób: wartość energetyczna w 100g pora – 61 Kcal, białko w 100g pora – 1,50g, węglowodany w 100g pora – 12,35g oraz tłuszcze w 100g pora 0,30g. Węglowodany – 14.15g, węglowodany przyswajalne – 12,35g, błonnik – 1.8g.

Ciekawostką może być również fakt, że w składzie olejków eterycznych porów znajduje się siarka, śluz, pektyny, a także heterozydy. Warto wiedzieć, że por dobrze wpływa na układ odpornościowy, a co więcej obniża poziom cholesterolu. Oznacza to również, że por ma lecznice właściwości. Warto zatem dodawać go do różnych potraw – dań obiadowych, zup, sałatek, surówek, a także przekąsek i przystawek.

Por będzie również sojusznikiem dla osób będących na diecie. Dlatego też warto opracować taką dietę, w której warzywo to będzie zajmowało kluczową pozycję. Każda gospodyni powinna mieć w swoim domu świeży por, który jest źródłem witamin, a także zawiera wiele wartości odżywczych. Od czasu do czasu należy przygotowywać posiłki z pora dla swoich bliskich.